Che bella machina! vzdychol si taliansky sused a milovník dizajnu pri pohľade na najnovší model dvojmiestneho roadstera BMW Z4 M40i. Podobné reakcie vyvolávalo toto auto všade - a nielen u mužov. A niet sa čo čudovať. Kombinácia matného sivého laku a interiéru z luxusnej kože vo farbe koňaku je mimoriadne sexi.

Na sviatok aj na piatok

Kabriolet je do veľkej miery sezónna záležitosť, ale práve tento model má šancu nebyť len výstrelkom, ale kúskom, ktorý poteší aj dlhšie ako jednu sezónu. Dôvodov je hneď niekoľko. Okrem impozantného vonkajšieho vzhľadu - áno, naozaj pôsobí opticky ako o číslo väčší - zaujme vnútorný priestor. Je dostatočne veľký a priestranný, dizajnovo čistý, s výbornou ergonómiou. Skvele vyzerá so strechou aj bez nej, na jej sklopenie pritom stačí iba 10 sekúnd a zvládnete to aj za jazdy 50-kilometrovou rýchlosťou.

Príjemným bonusom je dostatočne veľký batožinový priestor. Už dávno neplatí, že na dovolenku s kabrioletom nepotrebujete kufor (stačia plavky, uterák a zlatá kreditka). BMW Z4 v pohode zbalí dvoch ľudí s dvoma kufríkmi vo veľkosti štandardnej palubnej batožiny do lietadla, zmestí sa tam aj aktovka s počítačom, fotobrašna strednej veľkosti a miesto ostane aj na pár menších suvenírov.

Na ceste

Testovaný roadster mal označenie M40i, čo značí, že pod kapotou mal silný benzínový 3-litrový šesťvalec s výkonom 250 kW, čo je po starom 340 koní. Ten ho v kombinácii s 8-stupňovou športovou automatickou prevodovkou dokázal rozbehnúť z nuly na 100-kilometrovú rýchlosť len za 4,5 sekundy. A čo je dôležité, aj pri ostrejšej jazde sa nám darilo udržať spo­trebu pod 10 litrov.

Auto sedí na ceste ako pribité, reaguje živo na každé stlačenie plynového aj brzdového pedála. Ocenili sme skvelý adaptívny tempomat, ktorý sa síce nezlučuje so športovou jazdou, ale napríklad na rakúskych diaľniciach plných radarov človek jeho služby mimoriadne ocení. Pretože s touto štvorkolesovou hračkou naozaj nie je ťažké pri troške nepozornosti prešvihnúť povolený rýchlostný limit.

Mínusom je príliš agresívny „umelý“ zvuk motora, ale je to vec vkusu. Športoví nadšenci ním musia byť nadšení. Ďalším mínusovým zvukom je tak trochu lacno a plechovo pôsobiace zabuchnutie dverí. Prekvapí, pretože dvere sú dostatočne masívne.

Z4 M40i je roadster so špičkovými jazdnými vlastnosťami. Je to auto, ktoré rovnako dokáže uspokojiť tých najnáročnejších šoférov nielen na ceste, ale aj na pretekárskom okruhu, rovnako ako tých, ktorí si chcú užiť pohodovú a pokojnú jazdu po prázdnych okreskách. Pravda je, že to nie je lacná záležitosť. V zá­klade stojí len niečo vyše 41-tisíc eur, vo verzii M40i je jeho cena približne o 20-tisíc eur vyššia a keď k tomu prirátate pár príplatkových prvkov, ktoré v testovanom aute boli - napríklad efektnú matnú sivú metalízu alebo balík Innovation, zahŕňajúci adaptívne LED svetlá, head-up displej a niekoľko pokročilých jazdných a bezpečnostných asistentov, tak sa konečná cena ľahko môže vyšplhať až takmer na 80-tisíc eur.