Navonok vyzerá ako klasické áčko, ale v útrobách vozí akumulátor s kapacitou 15,6 kWh a elektromotor, ktoré mu umožňujú prejsť na jedno nabitie 66 kilometrov na čisto elektrickú energiu. Ďalej pokračuje na kombináciu elektrina - benzín podľa možností rekuperácie. Benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra má výkon 160 koní a elektromotor 102 koní, spoločný systémový výkon je 218 koní a krútiaci moment 450 Nm.

Zrýchlenie má dynamické

Malý hatchback nemá núdzu o ťah a osemstupňový automat pracuje rýchlo a spoľahlivo aj v samočinnom režime. Samozrejme, ak máte na displeji údaj o dojazde na elektrinu, nejazdíte veľmi športovo, ale skôr sa snažíte šetriť elektrinu, aby ste sa bez naštartovania benzínového motora dostali čo najďalej. Len tak má plug-in význam. Na palube je nabíjačka s výkonom 7,4 kW, čo je v triede plug-inov lepší prípad.

Ešte lepšie je, že Mercedes má aj možnosť nabíjania jednosmerným prúdom (konektor CCS) z rýchlonabíjacích staníc pri výkone 23 kW. To je vo svete plug-inov málo vídané, obvykle sa spoliehajú len na pomalšie nabíjanie striedavým prúdom. Nabíjanie z domáceho wallboxu trvá necelé dve hodiny, jednosmerná verejná nabíjačka zvládne z 10 na 80 percent za menej ako 30 minút.

Ak máte v akumulátore dosť šťavy, A 250e ide na elektrinu až do rýchlosti 140 km/h. Jazda na benzínový motor je trochu drsná, čo sa k Mercedesu veľmi nehodí. Pri elektrickej jazde sme v teste dosahovali spotrebu 17,5 kWh/100 km, čo nie je až také zlé (výrobca udáva elektrickú spotrebu 14,6 až 15,3 kWh/100 km). Benzínový motor mal najvyššiu spotrebu (pri prázdnom akumulátore) 7,7 l/100 km, ale aká-taká pomoc elektromotora je prítomná stále.

K dispozícii je niekoľko jazdných režimov, napríklad elektrický, komfortný, športový, úroveň batérie, ekologický a individuálny. V elektrickom režime sa pádla volantu používajú na nastavenie rekuperačného brzdenia namiesto zmeny prevodového stupňa, čo môže byť spočiatku trochu mätúce.

Režim na udržanie úrovne batérie je dôležitý vtedy, ak si chcete uchovať elektrický dojazd na neskôr, napríklad do mesta. Komfortný režim sa správa ako hybridný v iných plug-inoch, a teda kombinuje elektrický a benzínový pohon podľa aktuálnych podmienok.

Má svoj zmysel

Kufor sa pre zabudovaný akumulátor zmenšil z 370 na 310 litrov, so sklopenými sedadlami má 1 120 litrov. Je to síce negatívna zmena, ale výhody elektrickej jazdy ju prevažujú. Aby ste ju využili naplno, musíte v každom možnom momente nabíjať. Hoci by to bolo aj na desať minút.

Základná cena 40 116 eur je oproti porovnateľnej (1,3-litrový benzínový) konvenčnej verzii A 200 o 8 800 eur drahšia, oproti porovnateľne výkonnej verzii A 250 (dvojliter) je cena v podstate rovnaká.

Malý plug-in hybrid má svoj zmysel. Jazdí ekonomicky, rýchlonabíjanie uľahčuje jeho prevádzku a dobijete ho cez noc aj z domácej zásuvky.

Naše hodnotenie: ****

Správny balans medzi veľkosťou akumulátora a elektrickým dojazdom. Možnosť rýchleho nabíjania je veľkým pozitívom. Až na menší kufor a hmotnosť vyššiu o 150 kg nemá oproti klasickému áčku žiadne negatíva.

MICHAL BEDNÁR