Tip na článok
Mahindra Roxor podľa koncernu FCA kopíruje identický dizajn Jeepu Willys, respektíve Wrangler.

Mahindra Roxor: Indická kópia Jeepu odštartovala ostrý súdny spor

Indi sa rozhodli na americký trh uviesť o polovicu lacnejšiu kópiu Wrangleru, koncern FIAT-Chrysler sa im v tom snaží zabrániť.

Koncern FCA tvrdí, že offroad Mahindra Roxor je „takmer identickou kópiou ikonického dizajnu Jeepu“. Začiatkom mesiaca podal koncern sťažnosť na americkú Federálnu obchodnú komisiu, v ktorej tvrdí, že indický Roxor kopíruje „škatuľový dizajn jeepu s kolmými bočnými časťami a zadnou stranou, končiacou približne v rovnakej výške, ako predná kapota…“

Pre Američanov je problémom aj to, že Roxor sa mimoriadne podobá na špeciálne vydanie Wrangleru JK, označené ako Willys Wheeler - od neho je však indický model o polovicu lacnejší.  Pri cenách bez dane totiž bude stáť iba okolo 15-tiíc dolárov. Na nasledujúcich obrázkoch je Jeep Wrangler JK v edícii Willys Wheeler a pod ním Mahindra Roxor. A aby to nebolo všetko - kompletuje sa vo fabrike Mahindra Automotive North America v Detroite.

Jeep Wrangler Willys Wheeler
Jeep Wrangler Willys Wheeler
Jeep

 

Mahindra Roxor
Mahindra Roxor
Mahindra

Či má koncern FCA šancu uspieť, je otázne. Podľa obchodných právnikov, ktorí sa vyjadrili pre server Rediff.com sa pri takýchto sporoch, týkajúcich sa intelektuálneho vlastníctva sa spor sústreďuje na tri kľúčové body - obchodnú značku, autorské právo a porušenie patentových práv. 

V prípade Roxoru nie je podľa právnikov a problém ani s jedným - logá a názov auta sú úplne odlišné od tých, ktoré používa Jeep, použité technológie a motor sú taktiež iné, čo eliminuje patentový spor, v hre zostáva nanajvýš copyright, teda autorské právo. V tomto smere by si však musel Jeep nechať patentovať dizajn ešte pred uvedením modelu na trh.

Navyše, až na výnimočné prípady, majú tieto autorské práva v medzinárodnom meradle obvykle časovo obmedzenú platnosť, spravidla na 15 rokov. Takže ani v tejto oblasti nebude pre koncern FCA jednoduché dokázať svoju pravdu a zamedziť príchodu Roxoru na americký trh. S 2,5-litrovým naftovým motorom to tam však jednoduché mať nebude.

Range Rover Evoque a Land Wind X7.
Range Rover Evoque a Land Wind X7.
archív

Takéto spory medzi automobilkami nie sú v posledných rokoch neobvyklé. Napríklad Jaguar Land Rover je v spore s čínskou automobilkou Jiangling Motors, ktorú viní z toho, že jej model Landwind kopíruje vzhľad Land Roveru Evoque.

Kkoncom roku 2016 vyšlo víťazne z podobného sporu s dvomi čínskymi spoločnosťami BMW, ktoré ich obvinilo zo zámernej podobnosti pri používaní obchodných značiek, Honda sa už dávnejšie súdila kvôli odkopírovaniu vzhľadu CR-V spoločnosťou Hebei Xinkai. Obľúbeným terčom kopírovania čínskych automobiliek je predovšetkým Mercedes, ktorý sa však podobné spory kvôli svojim silným ekonomickým záujmom v Číne snaží riešiť skôr diplomaticky.

 

 

VIDEO Plus 7 Dní