Ak si kúpite túto zvláštnu motorku, musíte počítať s veľkou pozornosťou okolia a s tým, že takmer neustále budete musieť odpovedať na rovnakú otázku: Prečo to má tri kolesá?!

Inžinieri v Yamahe hovoria, že Niken je motorka, postavená v duchu filozofie kandó. Toto japonské slovo nie je úplne jednoduché preložiť, označuje totiž myšlienkový systém, smerujúci k vnútornému obohateniu duše a srdca. Nemusí však byť len myšlienkový, dá sa zhmotniť – a to doslova. Stelesňuje ho motorka, inšpirujúca už len tým, že sa dosť vymyká bežným štandardom. Poďme si ju prestaviť systematicky.

MOTOTEST

Yamaha vstúpila na motocyklový trh v Japonsku ako posledná. Preto musela v tvrdej konkurencii prísť s niečím neobvyklým a od začiatku kládla rovnako intenzívny dôraz ako na techniku, tak aj na originálny dizajn a vzhľad svojich motocyklov. Ide jednoducho svojou cestou, ktorá občas zaužívané štandardy ostentatívne ignoruje. Niekoho osloví okamžite, inému zas až tak pochuti nemusí byť. Dokazuje to aj testovaný Niken.

Extravagantný: Niken spredu pôsobí futuristicky a zároveň agresívne.
Extravagantný: Niken spredu pôsobí futuristicky a zároveň agresívne.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Odlišná od iných

Že to nie je úplne bežná motorka si na prvý pohľad všimne aj absolútny laik. Vpredu má dve kolesá, zatiaľ čo vzadu, len jedno. Názor na toto riešenie si každý musí urobiť sám, nám sa však dizajn páči, rovnako ako to, že sa drží modelovej línie yamaháckych naháčov.

A nejde len o vzhľad. Od nich má Niken prebratý motor aj s prevodovkou. Presnejšie - je to Yamaha MT09. To značí motor s objemom 847 centimetrov kubických a výkonom 115 koní, kombinovaný so 6-stupňovou prevodovkou vybavenou quickshifterom nahor – teda systémom rýchloradenia bez použitia spojky. Tá je antihopingová, čo znamená, že pri podraďovaní zabraňuje zablokovaniu zadného kolesa. Pri modeloch Yamaha GT tieto technológie patria už do štandardnej výbavy. Niken má však oproti nim pár odlišností. Týkajú sa napríklad palivových máp a sprevodovania prevodovky.

Ale dosť o technike. Poďme sa pozrieť na jazdné vlastnosti tejto trojkolky, ktorej mnohí ortodoxní motorkári nejako stále nedokážu prísť na chuť.

Prvé stovky metrov boli aj prenás trochu rozpačité a neisté. Ale po chvíli sme si na Niken zvykli a v podstate zabudli na to, že vpredu má dve kolesá. Pravdou ale je, že tie jej nepridávajú zrovna na stabilite, najmä v nízkych rýchlostiach pôsobila trochu rozpačito a ovládateľnosť tiež nebola ideálna.

Detail: Nezvyčajné zavesenie predných kolies zabezpečujú dva tlmiče na každom z nich.
Detail: Nezvyčajné zavesenie predných kolies zabezpečujú dva tlmiče na každom z nich.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Tento nedostatok sa však už vytratí pri rýchlosti 30 kilometrov za hodinu. A čím rýchlejšie idete, tým viac oceňujete predné kolesá, ktoré vám pri každom nájazde do zákrut dokazujú, že práve vďaka nim sú stabilita a schopnosť udržať predok pritlačený na asfalt takmer bez chyby.

Na tomto stroji jednoducho zákrutami prechádzate rýchlejšie, plynulejšie a istejšie.  Aj keď vás v zákrute prekvapí nejaká nerovnosť, môžete si byť istí, že ak jedno koleso stratí priľnavosť, tak to druhé to bezpečne istí. Skôr sme mali problém s priľnavosťou zadného kolesa.

Náklony: O nakláňanie sa stará sada ramien ktoré sú ukryté pod prednou maskou.
Náklony: O nakláňanie sa stará sada ramien ktoré sú ukryté pod prednou maskou.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Vďaka systému LMW (Leaning Multi-Wheel) a dvom predným kolesám je Niken pri krízových brzdeniach omnoho stabilnejší a účinnejší než klasický motocykel s jedným predným kolesom – a to na akomkoľvek povrchu. Samozrejme, najviac sa to prejaví na mokrej ceste.

Systém LMW si vie poradiť aj s prejazdom nerovností, ktoré odfiltruje komfortne. Aj keď len jedným kolesom prejdete cez spomaľovač (retardér), tak si to ani nevšimnete, pokiaľ cezeň neprejdete aj zadným kolesom.

Zároveň LMW dovoľuje náklony až 45 stupňov, čo je viac než dostačujúce. Ale pozor - Niken nemá zamykanie predných kolies proti náklonu, takže samostatne stáť vám nebude. Treba jednoducho použiť klasický stojan.

Doplnky: Bočné 25-litrové kufre sa k Nikenu GT naozaj hodia.
Doplnky: Bočné 25-litrové kufre sa k Nikenu GT naozaj hodia.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Vo výbave je dvojica bočných 25-litrových kufrov z polomäkkého plastu. A ako už pri vyšších triedach býva zvukom, máte k dispozícii aj tempomat, vyhrievané rukoväte, niekoľko režimov palivových máp a nastaviteľnú trakčnú kontrolu v dvoch stupňoch s možnosťou ju úplne vypnúť.

NÁZOV : Yamaha Niken GT

MOTOR : 847 ccm

MAX. RÝCHLOSŤ : ? km/h

HMOTNOSŤ : 267 kg

VÝŠKA SEDLA : 820 mm

ZÁKLADNÁ CENA : 15 990 €