Oba maxiskútre sú vybavené jednovalcovým motorom, ktorý je chladený vodou. Výkonnostne sa odlišujú minimálne. Forze dali do vienka motor s objemom 279 kubických centimetrov s výkonom 18,5 kilowattu. X-Max pre zmenu poháňa motor s objemom 292 kubických centimetrov a s výkonom 20,6 kilowattu.

Oba zvládajú výborne ako mestskú premávku, tak aj víkendové výlety za dobrodružstvom. Yamaha X-Max je trošku svižnejšia, za čo vďačí pár kilowattom navyše. Zároveň je aj ľahšia o necelé tri kilogramy. Výhodou Hondy je zas o niečo lepšia výbava.

Poďme sa na ne pozrieť trošku podrobnejšie. Spracovanie oboch modelov hodnotíme na výbornú. Yamaha na nás pôsobila agresívnejšie a viac dravo. A nebol to len dojem – skutočne bola pri akcelerácii svižnejšia.

Prístroje na oboch skútroch sú rozložené rovnako,líšia sa však rozvrhnutím stredových displejov.
Prístroje na oboch skútroch sú rozložené rovnako,líšia sa však rozvrhnutím stredových displejov.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Palubné prístroje sú na oboch modeloch riešené rovnako. To znamená analógový rýchlomer s analógovým otáčkomerom, ktoré sú oddelené LCD displejom. Honda má oproti Yamahe širšie možnosti zobrazenia údajov a zároveň si ich viete prepínať dvomi tlačidlami na ľavej rukoväti. Presnejšie, na výber máte Info A a Info B, pod každým sa samozrejme skrýva iná skupina dát.

Yamaha je v tomto smere o niečo chudobnejšia, palubný počítač sa ovláda na pravej rukoväti ovládačom označeným Trip/Info.

Do oboch modelov sa pod sedadlo zmestia dve plnohodnotné prilby.
Do oboch modelov sa pod sedadlo zmestia dve plnohodnotné prilby.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Honda má, na rozdiel od Yamahy, nastaviteľnú trakčnú kontrolu, ktorá je vypínateľná. Ďalšou jej prednosťou je elektricky nastaviteľný predný štít, ktorý sa dá nastaviť v rozpätí 14 centimetrov. V spodnej polohe nám, pri výškach jazdca okolo 180 centimetrov, „posielal“ vietor tesne pod prilbu. To bolo v horúcich dňoch naozaj príjemné, v tej najvyššej nás úplne zakryl a mohli sme s kľudom jazdiť aj po diaľnici s otvoreným plexi na prilbe.

Yamaha má agresívnejší vzhľad, Honda je však lepšie vybavená.
Yamaha má agresívnejší vzhľad, Honda je však lepšie vybavená.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Yamaha má predný štít namontovaný napevno, ochrana proti vetru je v jej prípade ale rovnako dobrá ako na Honde s maximálne vysunutím štítom.

O osvetlenie oboch modelov sa stará výlučne LED technológia, ktorú už možno považovať za štandard.

Ako Honda tak aj Yamaha majú pod sedadlom veľký úložný priestor, do ktorého sa pohodlne zmestia aj dve integrálne prilby, alebo bežný nákup. Yamaha X-Max Iron max má aj malé LED svetielko pre lepšiu manipuláciu v noci, či v podzemných garážach. Hondu nám dali na test vybavenú 45-litrovým kufrom, ktorý je bezkľúčovo otvárateľný tlačidlom na jeho základni. Za takýto kufor si však priplatíte skoro tisíc eur.

Pri oboch maxiskútroch je štartovanie bezkľúčové, čo zvyšuje pohodlie pri ich užívaní. Oba sú určené predovšetkým na každodenné dochádzanie do práce, no nemajú problém ani s väčšími vzdialenosťami. Sedadlá na oboch sú veľmi pohodlné a vydržíte na nich sedieť aj celý deň. Avšak práve v mestských kolónach si uvedomíte väčšie rozmery oboch testovaných maxiskútrov. A nejde len o rozmery, ktoré takúto jazdu trochu komplikujú.

Oba skútre majú bezkľúčové štartovanie.
Oba skútre majú bezkľúčové štartovanie.
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

V čom podľa nás Forza stráca oproti X-Maxu, je umiestnenie spätných zrkadiel. Sú síce dizajnové, s pekne integrovanými smerovkami, no sú v rovnakej výške, ako zrkadlá väčšiny áut, čo nám robilo trošku problémy práve pri preplietaní sa kolónami, ktoré by malo byť najsilnejšou zbraňou tohto typu motoriek. Zároveň sú aj trošku vzdialené, čo pri takejto jazde znemožňuje ich rýchle sklopenie a vyklopenie. X-Max ich má umiestnené štandardne na riadidlách a o niečo vyššie, čo je určite praktickejšie. V oboch je výhľad dozadu dobrý a ani pri vyšších rýchlostiach sa netrasú.