Prvá vec, ktorá by naše rozhodovanie pri kúpe motooblečenia mala ovplyvniť,  je, na akom druhu motocykla chceme jazdiť a ako ho budeme prevažne využívať. Náš „modelový motocyklista“ je začiatočník, ktorý bude na svojom, práve kúpenom naháči, jazdiť hlavne kratšie trasy, po meste a občas k tomu pridá nejaký ten víkendový výlet.

Kompletné vybavenie pre motocyklistu.
Kompletné vybavenie pre motocyklistu.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Najzákladnejšou vecou je kvalitná prilba. Ako prvú voľbu by sme nášmu „naháčovému“ začiatočníkovi odporučili integrálnu. Tá totiž poskytuje najväčšiu ochranu a najviac nárazov pri nehodách štatisticky smeruje práve na bradu. Pravdou je, že v prípade prilieb takmer vždy platí, že cena rastie úmerne s kvalitou. Pri kvalitných značkových integrálnych prilbách treba rátať so sumou približne od 130 eur vyššie.

Ďalej budeme pokračovať výberom vhodnej bundy. Pri nej je dôležité najmä to, aby vám „sedeli“ chrániče presne na miestach, kde majú byť. To znamená na lakťoch a ramenách. Väčšina búnd sa predáva bez chrbtového chrániča (korytnačky), podľa nás by ste si ale bez neho na motorku nemali vôbec sadať.

Chrbtové chrániče vkladateľné do búnd.
Chrbtové chrániče vkladateľné do búnd.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Chránič treba určite vyskúšať priamo na tele, bez toho ho nekupujte. Pre kvalitnejšie bundy je k dispozícii viac chráničov, občas sú aj nastaviteľné. Dizajn riešiť nebudeme, no ako prvú a základnú by sme odporúčali látkovú bundu s termovložkou a prípadne aj s nepremokavou membránou. Tu treba rátať s cenou minimálne dvesto eur, bez problému sa však môže vyšplhať aj na dvojnásobok – najmä ak bude z technických materiálov. Koženú by sme možno prikúpili neskôr.

Ďalším nevyhnutným doplnkom sú rukavice. Pri nich opäť nešetrite, uvedomte si, že pri páde sa šúchate rukami napred. Dobrá rukavica by preto mala mať hlavne kvalitné chrániče na dlani s protišmykovou úpravou, aby ruky na riadidlách nekĺzali. Ako základ by sme skôr odporučili dlhé rukavice - aj kvôli ochrane pred vetrom. Tu by sme uprednostnili pred látkovými kožené – poskytujú väčšiu ochranu a dlhšie vydržia. Rukavice musia na rukách sedieť. Neplatí, že neskôr povolia. Pri zovretí ruky okolo riadidiel by sa vám rukavice na dlani nemali krčiť. Pri nich treba rátať s cenou od sto eur vyššie.

Integrované chrániče v bunde, ktoré by nemali skĺznuť a presne kryjú chránene miesto.
Integrované chrániče v bunde, ktoré by nemali skĺznuť a presne kryjú chránene miesto.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Pokračujeme nohavicami. Pokiaľ v nich chcete chodiť aj do práce a na stretnutia, tak určite by sme volili kevlarové alebo aramidové rifle. Keďže sa s cenou snažíme zostať čo najnižšie, tak skôr tie kevlarové. Chrániče kolien musia sedieť presne na kolene a nie nad ani pod ním. Tu ale pozor! Je potrebné uvedomiť si, že na motorke sedíte. Takže chrániče vám musia sedieť na pokrčenej nohe a nie v stoji. Niektorí výrobcovia vybavujú chrániče suchým zipsom, aby ste si ich vedeli v nohaviciach optimálne nastaviť. Pri nohaviciach treba rátať s cenou minimálne 150 eur.

Zosilnená podrážka na certifikovanej mototopánke
Zosilnená podrážka na certifikovanej mototopánke
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

A keď sme už nášho začiatočníka obliekli, treba ho ešte obuť. Aj keď niektoré motocyklové tenisky sú na nerozoznanie od tých bežných, je tu pár zásadných rozdielov. Ako prvé si pri nich všimnete, že majú tvrdú podrážku. Je to dôležité preto, aby sa nedeformovali, ak vám na nohu spadne motorka. Ďalej platí, že čím vyššia topánka je, tým väčšiu ochranu poskytuje nohe. Takže určite voľte aspoň členkové, s výstužou na členkoch. Vyjdú vás minimálne sto eur.

Takže podčiarknuté a zrátané – kompletná výbava pre začiatočníka v primeranej kvalite bude stáť takmer 700 eur – a to aj v prípade, že budeme naozaj dôsledne zvažovať pomer cena – hodnota. Nie je to vôbec málo, no príliš sa šetriť neoplatí, kvalitná výbava vám v kritickej situácii môže zachrániť život.