Sedí v primátorskom kresle druhého najväčšieho mesta na Slovensku. Plat má vyšší než premiér a nehanbí sa za to. Nebojí sa v meste zavádzať nepopulárne opatrenia a z mestskej kasy musí splácať dlhy predchádzajúcich garnitúr. Parkovanie v réžii mesta je pre neho stále priorita. O tom, aká je situácia v Košiciach a čo obyvateľov metropoly východu ešte čaká, sa s primátorom mesta JAROSLAVOM POLAČKOM (42) rozprávala VANDA FELŠÖCI RUSNÁKOVÁ. 

Do kresla primátora ste sa dostali s nálepkou násilníka aj vinou predvolebného boja, keď vás bývalá manželka obvinila zo zneužívania vlastného syna.

Predvolebný boj bol neskutočne tvrdý, bol som prekvapený, kam až dokázali zájsť niektorí ľudia v Košiciach. Nedokázali ma politicky zlomiť, nedokázali mi prišiť žiadnu korupciu, drogy ani zbrane či nelegálny obchod, tak vytiahli môj rozvod. Siahli mi na to najcennejšie - rodinu. Skutočne som zvažoval, čo robiť, nechcel som ublížiť najmä synovi. Zvážil som všetko a rozhodol som sa, že budem bojovať ďalej. Potom sa objavili vymyslené obvinenia z ubližovania a týrania môjho syna. Bol to absolútny nezmysel. Vedel som, že keď už na mňa útočia vykonštruovanými vecami týkajúcimi sa rodiny, znamená to, že sa ma niekto musel veľmi báť.

Takže sú tieto obvinenia neopodstatnené?

Samozrejme! Svojho syna milujem a nikdy by som mu neublížil. Navyše všetky trestné stíhania boli zastavené, podstúpil som aj detektor lži a jasne sa preukázalo, že išlo o výmysel. Prepáčte, ale k rodine a súkromiu sa viac nebudem vyjadrovať.

Keď ste išli do volieb, bolo vaším heslom - Košice mestom, kde je radosť žiť. Stále to platí?

Pravdaže. Aj keď je ešte veľmi veľa vecí, ktoré treba urobiť, aby to tak bolo. A, žiaľ, budú aj nepopulárne a neobľúbené. Naši predchodcovia žili na dlh, viaceré splátky úverov boli v uplynulom volebnom období skôr symbolické. Bola to krásna ružová rozprávka s úsmevmi a s tým, že viaceré balónové splátky dlhov v rádoch miliónov eur už zostali na pleciach nového vedenia. Na druhej strane, pokým budem v kresle primátora, ni­kto nikdy nebude môcť povedať, že v meste sa niekto priživuje, parazituje na verejných financiách a berie úplatky. Toto je zásadné a najhodnotnejšie, čo môžem mestu dať.

Predchádzajúce vedenie tvrdí, že na účte mesta aj v rezervnom fonde bolo dostatok financií, aby ste mohli prevziať mesto bez komplikácií.

Peniaze na účte neznamenajú absolútne nič, ak je mesto v zlom ekonomickom a morálnom stave. A najmä nik zatiaľ nehovoril o splátkach 14-miliónovej finančnej výpomoci z ministerstva financií z roku 2014 na infraštruktúru, ktorá sa bude ešte ďalšie roky splácať v podstatne vyššej miere ako doteraz. Málokto si uvedomuje, že tento rok sme už zaplatili 2,8 milióna eur a rovnakú čiastku musíme nájsť na budúci rok za pochybenia pri projekte Európske hlavné mesto kultúry - Kasárne Kulturpark v rokoch 2012 a 2013. Ni­kto sa nám predtým nepochválil, že na jar sme museli nájsť pre U. S. Steel takmer milión eur na vratku dane z nehnuteľností. Nevedeli sme ani to, že budúci rok budeme musieť okrem doterajších splátok úveru zaplatiť milión eur za parkovací dom pri Steel Aréne, ktorý má v prenájme EEI.

Takže Košice nie sú v dobrej ekonomickej kondícii?

Ako som povedal, dlhé roky sa tu žilo tak, že splácanie dlhov sa odkladalo na neskôr, čo nás teraz dobieha. Mesto Košice bude musieť v nasledujúcich siedmich rokoch zaplatiť takmer 29,5 milióna eur za rôzne úvery a pokuty či splátky. Do Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) išlo tento rok o takmer štyri milióny eur viac ako vlani, zároveň má dlh vo výške 24 miliónov eur. Sami viete, v akom „strieľajúcom“ stave sú napríklad električky, ktoré sa nakúpili z eurofondov. Sú dokonca bez klimatizácie. Hoci ich nechceli kúpiť ani krajiny tretieho sveta, my v Košiciach ich jednoducho máme.

Hovorí sa o prezamestnanosti v meste. Aj o tom, že svojim ľuďom ste po príchode dali vysoké platy. A zamestnávate aj ľudí, ktorí nemajú čistý trestný register.

Mesto Košice je po U. S. Steele druhým najväčším zamestnávateľom v regióne. Čo sa týka osobných platov, dal som ich piatim ľuďom a stojím si za tým, lebo pracujú výrazne viac ako bežní zamestnanci. Je to ich jediný príjem, ktorý majú. Ak najvyšší manažéri v meste majú nadštandardné platy, nehrozí ich akékoľvek ovplyvnenie pri dôležitých rozhodnutiach, ktoré navrhujú. A čo sa týka prijímania zamestnancov, pri nástupe do zamestnania sa predkladá výpis z registra trestov. Nemám informácie o tom, že by niekto v minulosti pochybil v tejto oblasti.

Budete teda prepúšťať z radov zamestnancov?

Personálne otázky v mestských podnikoch ponechám na novozvolených riaditeľov, ktorí vzídu z aktuálnych alebo pripravovaných výberových konaní. Ide nám výhradne o odbornosť a nie politickú či rodinnú príslušnosť. Už onedlho nás čaká ešte jeden vážny problém, ktorý môže vzniknúť po schválení návrhu vládneho Mosta-Híd. V prípade zvýšenia nezdaniteľnej časti základu dane predpokladáme výpadok príjmov pre mesto Košice na rok 2020 vo výške šesť miliónov eur a v roku 2021 by to malo byť zhruba 5,7 milióna eur. Kumulatívny výpadok za oba roky predstavuje sumu 11,7 milióna eur. Aj tieto čísla naznačujú, že návrh bude pre samosprávy likvidačný a poškodí najmä obyvateľov miest i obcí, kde žijú aj tí politici, ktorí ho predkladajú. Okrem toho musíme nájsť zdroje na ďalšie zvýšenie platov o 10 percent v rámci vyššej kolektívnej zmluvy. To bude obrovský nápor na rozpočet mesta a musíme sa preto zamyslieť nad počtami zamestnancov a efektivitou ich práce.   

A čo váš plat? Je vyšší než základný plat premiéra. Prečo ste si ho nechali poslancami zvýšiť?

Plat primátora je môj jediný príjem. Bol zvýšený o 40 percent podobne, ako je to u primátorov viacerých krajských miest. Som transparentný politik a svoj plat neskrývam za rôzne odmeny.

Je pravda, že exkluzívne platíte svojich ľudí?

Ako som povedal, osobný plat som dal piatim zamestnancom. Keď chcem, aby niekto šetril milióny a aby mu ani vo sne nenapadlo mať žiadne bočné úmysly, jednoducho mu musím dať adekvátny plat.

Bude to tak aj pri postoch šéfov mestských podnikov?

Áno. V týchto dňoch sme začali s výberovými konaniami na miesta štyroch riaditeľov mestských podnikov. Niektorí budúci šéfovia mestských podnikov môžu mať pri splnení hospodárskych výsledkov ešte vyšší plat ako ja. Vrcholoví manažéri vo veľkých podnikoch aj u nás v Košiciach majú platy podobné a vyššie. Ak chceme prilákať kvalitných ľudí zo súkromnej sféry a zamedziť rôznym bočným vplyvom, iné riešenie, ako ich dobre finančne motivovať, nepoznám.

Jednou z vecí, prečo vás ľudia volili, bolo parkovanie v rukách mesta. No realita je taká, že po meste sú dva druhy automatov na parkovanie, ľudia nevedia, komu majú platiť, a navyše súkromná firma EEI má v rukách platný exekučný príkaz na mesto.

Stále platí, že zmluva medzi mestom Košice a spoločnosťou EEI je podľa názoru viacerých právnych autorít, ktoré sme oslovili, neplatná. To je základ celého problému. Všetko, čo Košičania teraz zažívajú, nastalo preto, že spravodlivosť je u nás veľmi ťažko vymáhateľná. Zmluva s EEI pritom bola uzavretá na základe cestného zákona, ktorý však v čase uzatvorenia zmluvy neumožňoval samospráve podpísať takúto zmluvu. Teda platí stav, ako tvrdíme my, že táto zmluva uzatvorená nemala byť. Verím, že to už dlho nebude trvať. Jednoducho musíme byť trpezliví, počkať do skončenia všetkých naťahovačiek na súdoch a potom sa všetko vyjasní. Verím, že to bude v prospech mesta Košice a jeho obyvateľov.

Lenže toto ľuďom nič nehovorí, chcú vedieť, komu platiť za parkovanie.

Samozrejme, že mestu Košice. Peniaze za parkovanie neskončia na účtoch súkromnej bratislavskej spoločnosti, ale priamo v rozpočte mesta. My sme už sprevádzkovali systém, ktorý umožňuje zaplatiť parkovné priamo do kasy mesta. Aj parkovacie automaty sú jasne označené logom samosprávy a každý teda vie, komu platí. Ja môžem len vysvetľovať všetkým vodičom, aby využili parkovacie automaty mesta a nie súk­romnej firmy EEI. Po skončení súdnych procesov si všetky platby za parkovanie, ktoré sa od začiatku roka uskutočnili prostredníctvom parkovacieho systému EEI, budeme súdnou cestou nárokovať. To, čo Košičanov čaká a pred čím sa nedá utiecť, je fakt, že my sa s touto súkromnou firmou musíme finančne vyrovnať. Odmietame im však platiť za nejaký imaginárny zmarený zisk, o ktorom hovoria.

Svorne: V minulosti Jaroslav Polaček protestoval proti mnohým kauzám v Košiciach. Spolu s Rastislavom Trnkom, ktorý je v súčasnosti predsedom Košického samosprávneho kraja, vpravo.
Svorne: V minulosti Jaroslav Polaček protestoval proti mnohým kauzám v Košiciach. Spolu s Rastislavom Trnkom, ktorý je v súčasnosti predsedom Košického samosprávneho kraja, vpravo.
Zdroj: RUDOLF FELSOCI

Ďalším problémom je Dopravný podnik mesta Košice. Nielenže kvalita prepravy je nízka, od 1. septembra sa zvyšujú ceny cestovného. Sľub, že dôchodcovia nad 62 rokov budú mať bezplatné cestovanie, sa nesplnil.

To, že musíme zvyšovať ceny v MHD, je, bohužiaľ, krutá realita. DPMK sme po našom príchode našli v neudržateľnom stave a takmer pred krachom. Keď k obrovským dlhom pridáte nespokojných zamestnancov, ktorí už v marci vyhlásili štrajkovú pohotovosť a v máji dvakrát štrajkovali, a neuspokojivú situáciu ohľadom technického vybavenia, bol na svete veľký problém. Podnik trápi veľký investičný dlh. Veľa rokov sa do tohto podniku jednoducho neinvestovalo. Pravda je, že po odchode bývalého riaditeľa Richarda Majzu sme museli uvoľnením pol milióna eur z rozpočtu mesta riešiť nezaplatené faktúry zväčša za dodávky energií a pohonných hmôt, ktoré boli dávno po splatnosti. Dodávatelia nám dali jasné ultimátum - buď mesto zaplatí okamžite, alebo nedodajú ani liter nafty navyše, alebo žiadnu elektrickú energiu do DPMK. Ak by svoje hrozby splnili, minulý rok na Vianoce by nám úplne skolabovala MHD a do ulíc by nevyšli autobusy ani električky.

Je to mestský podnik, takže ten, kto má dopravný podnik ozdraviť, je predsa mesto.

To áno, ale musíme nastaviť jasné pravidlá, aby peniaze neskončili v čiernej diere. Realita je taká, že sme do DPMK museli dať najviac peňazí v jeho histórii a popri tom sme viedli rokovania s vodičmi kvôli zvýšeniu ich platov. Situácia bola veľmi vážna. Ak chceme, aby sa MHD zlepšila, museli sme pristúpiť k niektorým nepopulárnym opatreniam, ako je úprava taríf, ktoré sa dlhé roky nemenili. Ani mňa neteší posunutie hranice bezplatného cestovného zo 68 na 70 rokov, ale museli sme zosúladiť poskytovanie zliav s ďalšími prepravcami, ktorí sú zapojení v integrovanom dopravnom systéme na východe Slovenska. Zmeny cien cestovného sa dotknú najmä tých, ktorí MHD nevyužívajú pravidelne a kupujú si jednorazové lístky. Naopak, ceny časových lístkov pre deti, mládež a dôchodcov sa nemenia. Ide nám o to, aby cestujúci začali v omnoho väčšej miere ako doteraz využívať „električenky“ než jednorazové lístky.

No keď si vezmete cenu nočného spoja 1,50 eura a taxík vyjde na tri eurá, tak nemyslím, že MHD je výhodnejšia.

Aj to je dôvod, aby Košičania vo väčšej miere prešli na výhodnejšie časové lístky. Drahšie lístky pocítia skôr návštevníci mesta. V Košiciach časové lístky využíva približne 44 percent používateľov MHD, čo je žalostne málo. My potrebujeme toto číslo zvýšiť aspoň o polovicu. Je to podstatne výhodnejšie, ako si kupovať na každú cestu jednorazový lístok. Navyše cena časových lístkov pre mladých a seniorov je stále na úrovni čias, keď sa zavádzalo euro. Nevidím dôvod, prečo by túto výhodu nemali Košičania využívať.

Lenže cestovanie MHD v Košiciach nie je atraktívne. Spoje meškajú a sú preplnené, často je tam neporiadok vinou neprispôsobivých obyvateľov.

Nemám pocit, že by v Košiciach jazdili preplnené spoje, je to skôr výnimka. V lokalitách a časoch, keď sa presúvajú neprispôsobiví občania, budú v prostriedkoch MHD jazdiť aj mestskí a štátni policajti. Pre zatraktívnenie MHD chystáme napríklad spustenie systému prednostného práva jazdy prostriedkov MHD pred individuálnou dopravou. Semafory budú reagovať na ich príchod a budú mať prednosť pred ostatnými autami na ceste. Navyše chceme rozšíriť počty buspruhov. Nielen týmito opatreniami chceme docieliť to, aby bolo pre ľudí výhodnejšie jazdiť MHD ako autom. Budeme radi, ak obyvatelia prestanú chodiť zo sídlisk do centra mesta za prácou autom, ale radšej využijú rýchlu a nemeškajúcu mestskú dopravu. Chceme mať modernú a ekologickú dopravu, no nejde to bez väčších finančných zdrojov zo strany mesta a úprav cien cestovných lístkov. Na druhej strane ponúkneme aj vyššiu bezpečnosť prepravy.

Už pred voľbami ste jasne hlásali, že ako predstaviteľ 20-percentného akcionára urobíte poriadok vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti (VVS). Realita je taká, že ako jeden z mála predstaviteľov akcionára ste sa doteraz nedostali do orgánov tejto spoločnosti spravujúcej majetok samospráv.

Vedenie VVS zrejme má dôvod robiť všetko pre to, aby sa do štatutárnych orgánov nedostali ľudia, ktorí chcú skontrolovať viaceré nevýhodné zmluvy. Asi sa boja, že o zmluvy so svojimi rodinnými príslušníkmi a kamarátmi by sa začali zaujímať orgány činné v trestnom konaní. To je dôvod, prečo po valnom zhromaždení odmietli požiadavku mesta na sprístupnenie zmlúv s firmami, za ktorými stoja rodinní príslušníci pána generálneho riaditeľa.

Aké reálne možnosti v tomto prípade máte?

My sa riadime Obchodným zákonníkom, ktorý jasne definuje práva akcionára. A tie nám upierajú. Človek, ktorý riadi VVS hospodáriacu s  majetkom samospráv a s peniazmi obyvateľov, sa jednoducho nemôže tváriť a hovoriť, že oni sú súkromná spoločnosť. Je predsa riaditeľom spoločnosti, ktorú pokojne môžeme nazvať obecným alebo mestským podnikom. Doteraz nezdokladoval, z akých príjmov pochádza jeho majetok vrátane desiatok bytov na Aničke nachádzajúcich sa na pozemkoch, ktoré zhodou okolností VVS predala súkromnému investorovi. Verejnosť sa nikdy nedozvedela ani sumu, za akú tieto pozemky developer odkúpil od VVS. Ak už generálny riaditeľ vo svojich štedro platených PR článkoch tak rád hovorí o transparentnosti, prečo neukáže verejnosti všetky dokumenty, ktoré s tým súvisia? Azda sa nebojí, že by štátne orgány mohli začať skúmať pôvod jeho majetku. Ak je taký úspešný podnikateľ, čomu sa viac venuje? Spravovaniu vlastných podnikov alebo verejnému záujmu pri riadení VVS?

Vodárne argumentujú rozhodnutím zvyšných akcionárov, ktorí vami navrhnutých predstaviteľov medzi sebou jednoducho nechcú a veria súčasnému vedeniu spoločnosti.

Sme najväčší akcionár VVS. Rozprával som sa s desiatkami primátorov miest a starostov obcí, samosprávy, ktorí sú akcionármi VVS. Viacerí z nich sa mi súk­romne priznali, že nemôžu hlasovať za zástupcov mesta Košice, pretože im to neodporúčali. Majú obavy, že ak by nás podporili, v ich mestách a obciach by skončili akékoľvek investície VVS do budovania nových sietí alebo úprav ciest a chodníkov a to si kvôli svojim voličom nemôžu dovoliť. VVS môže ponúknuť aj rôzne pracovné miesta, takže možností je dosť.

Ak máte takéto informácie, prečo ste nepodali trestné oznámenie?

Vždy to boli informácie, ktoré som dostal medzi štyrmi očami. Aj keď mám indície, že s vôľou zástupcov akcionárov sa manipuluje a vyhráža sa im, oni sami nemajú odvahu to priznať. No za všetko hovorí ich výlet do Dubaja v Spojených arabských emirátoch, na ktorom sa zúčastnilo takmer 20 členov vedenia, predstavenstva a dozornej rady. Taký bonus bol asi pre všetkých zúčastnených príjemný a z pohľadu VVS nie najlacnejší. Ani v tomto prípade sa VVS nepodelila s verejnosťou o finančné vyúčtovanie cesty, ale ani iných podobných „služobných“ ciest. Viacerí z tých, ktorí si užili Dubaj, teraz zahlasovali proti tomu, aby predstavitelia nového vedenia mesta Košice mohli byť v štatutárnych orgánoch vodární. Ide o náhodu?

Takže ste mimo šance kontrolovať chod a hospodárenie VVS, ktoré spravuje 20 percent akcií mesta Košice?

Ako akcionári máme právo zvolávať mimoriadne valné zhromaždenia a pýtať sa, čo budeme intenzívne využívať. Dnes už vieme, že VVS nechce odpovedať na naše otázky týkajúce sa uza­vretých zmlúv. Obrátili sme sa na súd, pretože podľa nás majú povinnosť zverejňovať zmluvy. VVS sa vysmieva mestu Košice a ich generálny riaditeľ viackrát v platených PR článkoch alebo liste zamestnancom o mne publikoval účelové klamstvá. Preto si dovolím tvrdiť, že pán Hreha je klamár! Ak je skutočne taký úspešný podnikateľ, ako o sebe tvrdí, tak sa čudujem, prečo sa nevenuje len spravovaniu vlastných podnikov, na ktoré mu zrejme popri náročnej práci vo VVS nezostáva čas. Aj z medializovaných informácií si myslíme, že pri podpisoch viacerých zmlúv vo VVS nebol na prvom mieste verejný záujem, ale skôr niečo úplne iné. Veríme, že nám súd dá za pravdu a VVS bude musieť zverejniť všetko, čo doteraz účelovo tajila.