Proti demencii neexistuje žiaden efektívny liek, v súčasnosti po celom svete ohrozuje približne 50 miliónov ľudí, každý rok sa objaví 10 miliónov nových prípadov. Počet postihnutých sa každých 20 rokov zvýši o polovicu. V roku 2030 bude demenciou postihnutých už 75 miliónov ľudí, v roku 2050 ich bude vyše 131 miliónov. Je to ochorenie, s ktorým sa podľa webu Dementia Statistic Hub bude napríklad boriť každý tretí Brit narodený v tomto roku.

Mediteránna diéta

Aj preto sa touto novou pandémiou, o ktorej zatiaľ nikto presne nevie, prečo sa tak rýchlo šíri a čo je jej spúšťačom, začala zaoberať Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), ktorá nedávno prvýkrát vydala odporúčania, ako minimalizovať riziko jej vzniku.

Nájdeme v nej veľa konštatovaní, ktoré neprekvapia - napríklad, že treba prestať fajčiť, piť menej alkoholu, dávať si pozor na krvný tlak, cholesterol a zdravo sa stravovať, pričom ako vzor zdravej stravy môže poslúžiť napríklad mediteránna, ktorá riziko vzniku demencie znižuje.

Tú dokonca vo forme mediteránnej diéty experti WHO priamo odporúčajú. V tejto diéte dominuje zelenina, ovocie, orechy, celozrnné pečivo, rastlinné oleje (hlavne olivový), sú v nej výrazne zastúpené ryby a oproti našim bežným stravovacím návykom sú obmedzené mliečne produkty, hydina a sladkosti.

Zákerná: Demencia prichádza nenápadne, jej primárnu príčinu zatiaľ nepoznáme.
Zákerná: Demencia prichádza nenápadne, jej primárnu príčinu zatiaľ nepoznáme.
Zdroj: Shutterstock

Pozor na vitamíny

Zaujímavé je ďalšie odporúčanie expertov - ak chcete znížiť riziko vzniku demencie, treba obmedziť konzumáciu, respektíve nadužívanie výživových a diétnych doplnkov, predovšetkým vitamínov B a E. A nielen ich.

Rozličné štúdie podľa správy WHO preukázali významnú súvislosť medzi vznikom demencie, respektíve rozvinutím Alzheimerovej choroby, a nadužívaním doplnkov stravy. Popri spomínaných vitamínoch k nim patria ďalšie látky, všeobecne považované za jednoznačne prospešné pre zdravie - antioxidanty, omega-3 mastné kyseliny a Ginkgo biloba.

„Varovanie pred tým, aby ľudia nezvyšovali užívanie vitamínových alebo diétnych doplnkov (ak nie sú nutné na zmiernenie alebo liečbu konkrétneho klinického problému), je správne a treba dúfať, že zachráni veľa ľudí minimálne pred plytvaním peniazmi,“povedal pre CNN profesor Tom Dening, riaditeľ Centra pre starobu a demenciu z Inštitútu duševného zdravia na University of Nottingham.

Posledné odporúčanie, ktoré vo svojej takmer 80-stranovej správe WHO zdôrazňuje, je nevyhnutnosť sociálneho kontaktu a dostatočná psychická aktivita, ktoré pomáhajú predchádzať kognitívnym poruchám a taktiež znižujú riziko vzniku demencie. Pri nej sa po primárnej príčine stála pátra, vedci ju doteraz spojili už takmer so šesťdesiatimi rôznymi ochoreniami, ktoré k jej rozvoju prispievajú.