Tip na článok
Nový: Novú generáciu nie je jednoduché rozpoznať od predchodcu, najviditeľnejším poznávacím znakom sú denné LED-ky integrované do blatníkov. Na fotke pekne vidieť kríženie náprav.

AUTOTEST Jeep Wrangler: Posledný skutočný offroad, ktorý ešte nevzdal súboj s SUV

Jeep Wrangler je posledný ortodoxný offroad, ktorý súboj s módnymi SUV ešte stále nevzdal.

Galéria k článku (8 fotografií )
Jeep Wrangler interiér
Jeep Wrangler interiér
Jeep Wrangler

Wrangler sa preslávil už začiatkom štyridsiatych rokov minulého storočia počas druhej svetovej vojny - vtedy ešte pod menom Jeep Willis. V jeho najnovšej inkarnácii sme mali možnosť vyskúšať ho na terénnom polygóne neďaleko českého mestečka Bělá pod Bezdězem.

Základný dizajn auta sa už od generácie TJ, ktorá prišla na trh v roku 1996, mení  minimálne a Wrangler by ste bez problémov spoznali aj v jeho predchodcovi zo štyridsiatych rokov. Pre neznalého teda nie je najmenší problém pomýliť si na ceste dva jeepy, ktoré od seba v skutočnosti delia takmer tri dekády.

Nový a stále rovnaký

Nechýbajú mohutné vystúpené blatníky, typická mriežka chladiča so siedmimi otvormi, prakticky kolmé čelné sklo, odnímateľná strecha, odnímateľné dvere a rezerva na zadných dverách. A keď sme už pri streche, tá môže byť pevná aj plátenná. Tá druhá sa dá stiahnuť aj elektricky, ale úplne sa pri tom neschová.

V najnovšom vydaní Wrangler spoľahlivo spoznáte najmä podľa horizontálne orientovaných denných LED svetiel, ktoré si našli miesto v blatníkoch. Navonok sa auto zmenilo minimálne, ale predsa - predné sklo je o niečo menej kolmé, aerodynamika a emisné normy však nepustia, iná je grafika zadných svetiel, vpredu sú LED-ky a interiér pôsobí podstatne luxusnejším a menej strohým dojmom, nehovoriac o zásadnej obmene infotainmentu a vylepšenej bezpečnosti.

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
Plus 7 dní

Terénna záležitosť

To však neznamená, že by auto „vymäklo“ - stačí sa pozrieť na offroadovú výbavu. Na výber sú stále dva systémy stáleho pohonu všetkých kolies, teda Command-Trac a drsnejší Rock-Trac pre Rubicon, nová generácia náprav Dana, elektrické uzávierky Tru-Lock pre predný aj zadný diferenciál, diferenciál Trac-Lok s obmedzenou svornosťou, elektronicky odpojiteľný predný torzný stabilizátor a, prirodzene, redukčná prevodovka, nadštandardná svetlá výška, vynikajúce nájazdové a prejazdové uhly a brodivosť až do hĺbky 76 centimetrov. Len pre zaujímavosť - interiér môžete pokojne vystriekať hadicou, má vypúšťacie otvory rovnako ako kúpeľňová vaňa.

Čo máte reálne v aute a čo nie, závisí od stupňa výbavy, tou najdrsnejšou je verzia Rubicon, Sahara je ladená viac komfortne a Sport skôr prakticky. Rozhodnúť sa tiež môžete medzi dlhou a krátkou verziou, pri ktorej síce prídete o dvojicu zadných dverí, ale značne si vylepšíte prejazdový uhol.

Neodmysliteľná: Predná maska Wrangleru je ikonická
záležitosť a dostala sa aj do loga automobilky.
Neodmysliteľná: Predná maska Wrangleru je ikonická záležitosť a dostala sa aj do loga automobilky.
Martin Domček

Motory

Aby sme nezabudli na motory - u nás sú na výber dva. Nový preplňovaný benzínový dvojliter s výkonom 270 koní a maximálnym krútiacim momentom 347 Nm a 200-koňový 2,2-litrový naftový agregát, ponúkajúci až 450 Nm krútiaceho momentu. Oba sú spojené s osemstupňovým automatom.

Jeep Wrangler: Naše hodnotenie.
Jeep Wrangler: Naše hodnotenie.
Plus 7 dní

Aj keď medzigeneračne urobil Wrangler z hľadiska jazdného komfortu veľký pokrok, treba myslieť na to, že je to svojím spôsobom terénny špeciál, ktorý sa oveľa lepšie cíti vo výmoľoch plných blata než na kvalitnej asfaltovej ceste. V zákrutách sa dosť nakláňa, na diaľnici je pre zlú aerodynamiku naozaj hlučný, spotreba nie je najnižšia - bez ohľadu na to, či ide o benzín, alebo naftu - a pre tuhé nápravy a rámovú konštrukciu ani cestovný komfort nie je jeho najsilnejšou stránkou. 

Preto sa nenechajte oklamať drsným vzhľadom - ak ho budete kupovať len preto, aby ste sa odlíšili od mainstreamu, budete v ňom trpieť. Zvážte si preto, či ho naozaj chcete a predovšetkým, či dokážete jeho potenciál využiť. Je to totiž auto, ktoré prejde naozaj takmer všade.

VIDEO Plus 7 Dní